תכנון צעצועים בהדפסת תלת ממד, סיורים בחברות הייטק ובמעבדות מתקדמות, לימוד תנ"ך והיסטוריה בשילוב האינסטגרם, העברת שיעורי מחול לגני ילדים, ושיטות לימוד חדשות כמו  PBL וארגון ייחודי של הלמידה על פי תורת האילוצים.  שוחחנו עם שושנה סלומון - ראש אולפנת בני עקיבא רעות, איך משלבים חינוך דתי וטכנולוגי, משפרים את אחוזי ההצלחה לבגרות, נאבקים בדעות הקדומות ובסטיגמות, ומתמודדים עם אתגרי החינוך הדתי של המאה ה-21

שלום שושנה, אחרי 25 שנה כראש האולפנה, מה השתנה בשיטות הלימוד מאז ועד היום?

שיטות הלימוד והטכנולוגיות בהן אנו משתמשים כיום, שונות לחלוטין מאלו שהשתמשנו כאשר הגעתי לאולפנה. בשנים האחרונות אנו מתמקדים בפיתוח יכולותיה הייחודיות של כל נערה, דרך תנאי לימוד משופרים הכוללים כיתות קטנות, מורים מקצועיים ומנוסים, מערך מובנה ומקצועי של חוגי העשרה, תגבורים ושיעורים פרטיים, והחדרת טכנולוגיות מתקדמות בשילוב ארגון הוראה ולמידה ייחודי המסתמך על מתודולוגית תורת האילוצים ושיטות למידה חדשניות כמו PBL.

תורת האילוצים, שיטת PBL? מה זה אומר?

תורת האילוצים TOC (Theory Of Constraints) שפותחה ע"י דר' אליהו גולדרט, היא תאוריית ניהול, המאפשרת לנו לנהל את הלמידה של כל תלמידה, בדגש על החזקות שלה, כדי למצות את יכולותיה. בנוסף היא מאפשרת לתלמידות להימנע מפיזור מאמץ על מספר רב של משימות במקביל, דבר המקל במיוחד על תלמידות עם הפרעות קשב וריכוז. פריצת הדרך הייתה כאשר הצלחנו לצמצם את כמות המקצועות הנלמדים במקביל ובכך לאפשר לתלמידות להשיג זכאות לתעודת בגרות, כאשר הן לומדות בכל פעם מספר מועט של מקצועות לימוד.   שיטת PBL (Product Based Learning) היא "למידה מבוססת תוצר" הנשענת על פעילות מעשית, התנסות, חקירה ופיתוח מיומנויות, ופחות על לימוד עיוני ופרונטאלי. בשיטה זו מאורגן תהליך החקירה סביב פרויקט ותוצר מוחשי המניעים את פעילויות התלמידים. התלמידים מציגים את התוצר שלהם בפני קהל, מסבירים אותו, מגנים עליו ומבצעים רפלקציה על תהליך הלמידה. שיטה זו נועדה להעצים את יכולת התלמידים לקחת אחריות על תהליכי הלמידה ולהפוך לשותפים פעילים. תהליך למידה כזה מפתח דיון ושיח קבוצתי, האזנה וחשיבה, המהווים פעולות הכרחיות לתהליך למידה אמיתי, המפתח בתלמידות יכולות ומיומנויות החשובות להצלחה במאה ה-21. 

ומה עושים עם התלמידות הפחות חזקות?

כל תלמידות האולפנה נהנות מהאפשרות לתגבור לימודי בשעות אחה"צ והערב, על ידי מערך נרחב של סטודנטיות המספקות שיעורים פרטיים ללא תשלום, בנוסף למערך מגוון של חוגי העשרה לפי בחירתן (מוזיקה, מחול, אמנות, ציור, ספורט וכו') המתקיימים בשעות אחה"צ והערב בפנימייה. צוות ההוראה המורכב ממורים מקצועיים ומנוסים מלווה באופן אישי ופרטני כל תלמידה, ומתאים עבורה את מסלול הלימודים המיטבי עבורה. לדוגמא, אחת התלמידות זכתה למסלול לימודים מיוחד לבגרות בספרדית, שאינו קיים בבית הספר, ודוגמאות רבות נוספות למסלולי לימוד ייחודיים שאינם קיימים בבתי ספר אחרים.

כמו איזה מסלולים למשל?

אחד ממסלולי הלימוד הייחודיים באולפנה הוא מגמת אומנות העיצוב. כהכנה ללימודי המגמה, התלמידות מתנסות בפרויקט בו הן מתכננות ומדפיסות צעצועים בתלת ממד, המותאמים באופן אישי לכל ילד וילד מגני הילדים בסביבה, עבור ילדים עם צרכים מיוחדים. לאחר שהתלמידות רוכשות במהלך הלימודים את הידע התיאורטי והמעשי הדרוש בהדפסת תלת ממד, הן נפגשות באופן פרטני עם כל אחד מהילדים, משחקות ומדברות אתו, כדי לאתר את קשייו וצרכיו הייחודיים, ולתכנן ולהדפיס עבורו צעצוע שיקדם אותו בצורה המיטבית מבחינה התפתחותית וקוגניטיבית. האולפנה שוקדת כל העת על מסלולים חדשים. אחד המסלולים הנמצא בתהליך בניה יכלול סדנאות מחול אותם יעבירו התלמידות לילדי גנים בסביבת האולפנה. בנוסף, במסגרת לימודי היסטוריה ותנ"ך משולב שימוש באינסטגרם תוך לימוד צילום אומנותי אישי סביב הנושא הנלמד (נושאים כמו 'מנהיגות', 'חיזוק ערך העצמי' וכו') והפקת תערוכת צילומים קבוצתית.

אז הרעיון הוא להפוך את תהליך הלימוד למעשי וחווייתי, ולפחות עיוני ופרונטלי?

לגמרי, ובדיוק לשם כך אנו מקיימים באולפנה סדנאות עם רופאים, עורכי דין, מדענים ואנשי הייטק, הכוללות סדרה של מפגשים עם התלמידות, שבסיומם מתקיים סיור במקום העבודה של מעביר הסדנא, אם זה בחברות הייטק, מפעלים עתירי טכנולוגיה או מעבדות משוכללות, במטרה לחשוף את התלמידות לשוק העבודה, ולספק להם כלים ממשיים לבחון את מידת התעניינותם והתאמתם לתחום באופן מעשי וחווייתי, וכדי לפתוח עבורן אפיקים נוספים לחלומות ממשיים, למימוש עצמי מיטבי.  

וזה מוכיח את עצמו?

האולפנה מחזיקה בסיפורי הצלחה רבים של בוגרות שהשתלבו באופן מרשים בשוק העבודה ובאקדמיה, אבל גם כשתלמידותינו פורשות כנפיים, אנו ממשיכים ללוות אותן לאורך כל הדרך, בכל הצמתים החשובים בחייהן, כמו הכוונה לקראת שירות משמעותי, הכוונה ללימודי תעודה או לימודים אקדמאיים, סיוע במציאת תעסוקה וליווי בדרך להקמת בית. צוות האולפנה שותף לכל האירועים המרכזיים בחייהן של הבוגרות והן ממשיכות להתייעץ ולבקר גם לאחר שסיימו את מסגרת לימודיהן באולפנה, כי משפחה זה לכל החיים, ועבורי אולפנת רעות היא קודם כל משפחה – בית חם, אוהב ותומך, הקשוב לצרכיה, יכולותיה וחלומותיה של כל נערה, ומעניק לה באופן אישי ופרטני את כל הסיוע והעזרה, שייקחו אותה בנחישות לעבר ההצלחה. אנו חדורים בתחושת שליחות ומסירות להפוך כל נערה לאישה ערכית, עצמאית ומצליחה, ולהאיר את הכוחות האדירים והכישורים הייחודיים הטמונים בכל אחת ואחת מתלמידותינו, מתוך אמונה גדולה בהן ובכישוריהן.